En stor mängd filer försvann plötsligt från min externa hårddisk efter att jag anslöt den till min PC, och nu försöker jag ta reda på om de raderades, doldes eller om disken börjar gå sönder. Det här är viktiga foton och arbetsdokument, så jag behöver verkligen råd om säkra steg för dataåterställning från extern hårddisk innan jag gör situationen värre.
Jag förlorade en mapp så här en gång, och det första misstaget folk gör är att fortsätta använda enheten medan de letar efter lösningar. Om dina filer försvann från en hårddisk, sluta skriva något till den nu. Inga nedladdningar, inga installationer, inga slumpmässiga omstarter om du kan undvika dem.
Raderade filer brukar vanligtvis inte vara borta direkt. Systemet markerar deras gamla utrymme som ledigt, och dina data ligger kvar där tills något nytt hamnar ovanpå dem. Så varje sparad skärmbild, webbläsarens cachefil, uppdatering eller appinstallation försämrar dina chanser lite i taget.
Om detta hände på en extern enhet eller en andra intern enhet, koppla ur den och anslut den till en annan dator för återställning. Om det är din startenhet, starta från ett USB-system eller anslut enheten till en annan dator. Poängen är enkel: se till att den skadade enheten inte får några nya skrivningar.
Vad jag skulle göra först
Använd Disk Drill, men installera det någon annanstans. Jag menar en annan fysisk enhet, inte en ny mapp på samma disk. Folk missar detta och saboterar sitt eget återställningsförsök.
- Installera Disk Drill på en annan enhet. Om du installerar återställningsprogram på den berörda disken riskerar du att skriva över filerna du vill få tillbaka.
- Skapa en fullständig byte-för-byte-avbild innan skanning. Disk Drill stöder detta. Jag skulle göra detta steg först om disken är viktig för dig. Att arbeta från en avbild är säkrare än att peta på originaldisken om och om igen.
- Skanna avbilden eller originaldisken en gång. Låt den slutföras. Halvfärdiga skanningar och upprepade omskanningar slösar tid och orsakar extra slitage.
- Förhandsgranska vad den hittar. Detta sparar mycket gissningsarbete. Om förhandsvisningar öppnas utan problem ser dina chanser till återställning bättre ut.
- Återställ filer till en annan enhet. Återställ inte tillbaka till samma disk. Folk gör detta i panik, och det går snabbt illa.
Gratisgränsen
Gratisversionen ger dig 100 MB återställning. Det är inte mycket. Fortfarande tillräckligt för att testa om dina foton, dokument eller projektfiler går att öppna korrekt innan du spenderar pengar eller byter till ett annat verktyg.
Saker värda att känna till innan du börjar
- Traditionella HDD-diskar ger dig oftast bättre chans än SSD-diskar. Mekaniska diskar tenderar att lämna raderad data kvar längre. Vissa nyare hårddiskar har stöd för TRIM, så att vänta är fortfarande en dålig idé.
- Klickande, skrapande eller problem vid uppstart förändrar hela situationen. Om disken låter fel, stoppa. Då är programvara inte lösningen. Du behöver ett återställningslaboratorium.
- En försiktig genomgång är bättre än fem slarviga. Att köra om skanningar trollar i de flesta fall inte fram extra filer. Det tillför mest stress och slösar tid.
Om Disk Drill inte räcker till
Jag har sett folk byta verktyg och få olika resultat, så det är värt att ha en kort lista:
- Recuva, enklare att använda, helt okej för enkla raderingar.
- DiskGenius, rörigare gränssnitt, starkare för partitionsproblem och skador på filsystemet.
- Data Rescue, ett helt okej val på Mac.
Jag skulle ändå börja med Disk Drill eftersom det är enklare att gå från avbildning till skanning till förhandsvisning utan så mycket krångel. Om det missar saker, prova då de andra.
Agera snabbt. Var försiktig. Om enheten fortfarande är frisk och du undviker att skriva till den, är dina chanser ofta bättre än de känns under de första tio minuterna av panik.
Det första jag skulle kontrollera är om filerna är borta eller bara dolda. Windows gillar att ändra attribut efter en dålig urkoppling eller ett filsystemfel. Öppna Kommandotolken och kör detta på den externa enheten:
attrib -h -r -s /s /d X:*.*
Byt ut X mot din enhetsbokstav. Jag har sett hela mappar dyka upp igen efter detta. Kontrollera också Diskhantering. Om det använda utrymmet fortfarande ser högt ut kan dina data fortfarande finnas kvar och filtabellen ha blivit skadad.
Jag håller med @mikeappsreviewer om att stoppa skrivningar. Jag skulle lägga till en sak före återställningsprogram. Kör en SMART-kontroll med CrystalDiskInfo eller Hard Disk Sentinel. Om hälsan är dålig, hoppa över slumpmässiga skanningar på originalenheten. Klona den först. Om SMART ser bra ut och enheten låter normal, prova sedan Disk Drill på en annan disk och återställ till en annan plats.
Titta också i Händelsevisaren, Windows-loggar, System. Sök efter disk- eller NTFS-fel runt tiden då filerna försvann. Om du ser I/O-fel är det ett dåligt tecken.
Om mappen försvann direkt efter inkoppling, testa även detta:
- Dolda filer aktiverade i Utforskaren.
- Annan USB-kabel eller port.
- En annan dator, skrivskyddat om möjligt.
- chkdsk först efter att du har klonat eller återställt det som är viktigt. Jag vet att folk älskar chkdsk, det gör inte jag. Det fixar strukturen, men det flyttar också saker till FOUND.000 och skapar röra.
Om du vill ha en steg-för-steg-guide för återställning av raderade filer i Windows är den här videon helt okej: se denna genomgång för återställning av raderade filer i Windows
Kort version: dolda attribut, filsystemskador eller tidiga tecken på enhetshaveri är de främsta misstänkta. Fortsätt inte peta på enheten blint.
Jag skulle faktiskt vänta med en sak som både @mikeappsreviewer och @himmelsjager är lite inne på: anta inte direkt att “försvunna” betyder klassisk radering. Ibland blir katalogträdet korrupt medan den råa fildatan fortfarande ligger kvar intakt, vilket betyder att en filåterställningsskanning kan hitta massor av filer men att alla namn/mappar kommer tillbaka ihopblandade. Irriterande som fan, men inte samma sak som total förlust.
Det jag skulle göra är att kontrollera enhetens beteende innan du gör något tungt:
- öppnas den långsamt
- fryser den Explorer
- ser kapaciteten fel ut
- får du meddelanden som “du måste formatera den här enheten”
- är det bara vissa mappar som saknas
Om enheten beter sig konstigt men inte låter fysiskt illa, skulle jag först skapa en avbild, och sedan testa en icke-destruktiv skanningsapp. Disk Drill är bra för detta eftersom det kan visa om de saknade filerna fortfarande finns under sina ursprungliga namn eller bara som rekonstruerade filer. Det säger mycket om huruvida detta är radering eller filsystemsskada.
En sak jag inte skulle kasta mig in i är CHKDSK. Folk behandlar det som magi. Ibland “reparerar” det filsystemet genom att göra dina saker till föräldralösa skräpfragment. Toppen, nu är dina filer tekniskt sett tillbaka som nonsens.
Kolla också om de saknade filerna någonsin flyttades av konstigheter med Windows indexering/bibliotek. Sök på enheten efter filändelse, sortera efter ändringsdatum och se om de hamnade i någon annan mapp. Låter dumt, händer oftare än folk vill erkänna.
Om du vill ha ett verkligt exempel är den här framgångshistorien om dataåterställning från extern hårddisk värd en titt.
Så ja, min ordning skulle vara: verifiera symptomen, skapa en avbild om möjligt, skanna med Disk Drill från en annan enhet, och först därefter tänka på reparationsverktyg.