Återställ filer från CF-kort efter att mappen försvann, några idéer?

En mapp försvann plötsligt från mitt CF-kort efter att jag flyttade det mellan enheter, och den innehöll viktiga foton som jag behöver för jobbet. Kortet visar fortfarande använt utrymme, men filerna är borta och jag är rädd för att göra saken värre. Jag behöver hjälp med säkra sätt att återställa förlorade filer från CF-kort och att ta reda på vad som kan ha orsakat den saknade mappen.

Jag har stött på det här med CF-kort några gånger, och det folk först brukar göra fel är att försöka med slumpmässiga reparationer innan de får ut filerna. Jag skulle sluta behandla kortet som vanlig lagring direkt nu. Tänk skrivskyddat från och med här.

Så, inga nya bilder. Ingen formatering. Inga reparationsverktyg. Spara inte tillbaka något på det heller. Ett CF-kort ser ofta tomt ut när filerna fortfarande finns kvar i själva minnet. Det som oftast går sönder först är filsystemsinformationen, inte bilddatan. När du skriver ny data över gamla block sjunker dina chanser snabbt.

Kontrollera de enkla sakerna först

Innan du kör återställning skulle jag göra en enkel hårdvarukontroll:

1. Använd en riktig CF-kortläsare, inte kamerakabeln.

2. Prova en annan USB-port.

3. Om du har en, prova även en annan kortläsare.

4. Se om kortet visas i Diskhantering på Windows eller Skivverktyg på Mac.

Du behöver inte att kortet öppnas normalt. Om systemet upptäcker det och visar något som ligger nära rätt kapacitet har återställningsprogram ofta fortfarande en chans.

Vad jag skulle göra härnäst

Om du inte har någon säkerhetskopia skulle jag hoppa över reparationsförsöken och gå direkt till återställningsprogram. Mitt förstahandsval för CF-kort är Disk Drill.

Varför jag lutar åt det hållet:

• Det är lätt att ta sig igenom utan så mycket gissningar

• Det stöder FAT32 och exFAT, som ofta förekommer på kameramedia

• Det hanterar RAW-foton och större videofiler på ett bra sätt

• Förhandsgranskningsfunktionen hjälper dig att kontrollera om filerna är riktiga innan du återställer en hög med skräp

Jag har använt verktyg där man återställer 400 mystiska filer och hälften av dem är trasiga. Förhandsgranskning sparar tid.

Steg jag skulle följa

1. Ta ut CF-kortet och låt det vara ute. Sätt inte tillbaka det i kameran förrän du är klar med att återställa filer.
  2. Anslut det via en kortläsare. En direkt anslutning via kortläsare fungerar oftast bättre än att använda kameran som mellanhand.
  3. Öppna Disk Drill och välj CF-kortet. Dubbelkolla enhetens namn och storlek så att du inte skannar din huvudenhet av misstag.
  4. Skapa först en byte-för-byte-säkerhetskopia om kortet är instabilt. Om det kopplas från, hänger sig eller läses konstigt, skapa en avbild och arbeta från den i stället.
  5. Kör den fullständiga skanningen.
  6. Låt den slutföras. Att avbryta i förtid kan göra att raderade filer, förlorade poster och rekonstruerade data missas.
  7. Förhandsgranska filer före återställning. Öppna några bilder eller klipp så att du vet att resultaten går att använda.
  8. Återställ till en annan enhet. Använd datorns enhet eller en extern disk. Skriv inte tillbaka återställda filer till CF-kortet. Jag gjorde det en gång för flera år sedan, dålig idé.

Andra verktyg som folk brukar nämna

PhotoRec förtjänar att nämnas eftersom det är gratis och hämtar data från skadade filsystem bättre än man skulle kunna tro. Nackdelen är röran. Filnamn är ofta borta, mappstrukturen är borta, och det blir snabbt irriterande att sortera resultaten.

UFS Explorer är också stabilt, men jag skulle bara rekommendera det om du är okej med mer tekniska verktyg. Det är inte svårt i teorin, men det känns mindre förlåtande.

För ett vanligt återställningsjobb för CF-kort skulle jag fortfarande börja med Disk Drill. Färre felsteg.

En sak att inte göra

Om Windows eller macOS visar en uppmaning att formatera, ignorera den tills vidare. Det meddelandet betyder att systemet inte kan läsa kortet ordentligt. Det betyder inte att formatering är säkert. Återställ först, säkerhetskopiera allt till en annan plats och hantera sedan formateringen senare.

Att det använda utrymmet fortfarande visas är ett gott tecken. Det betyder ofta att katalogposten har blivit förstörd, inte fotodatan.

Jag håller med @mikeappsreviewer på en punkt, sluta skriva till kortet. Jag skulle lägga till en sak först, skapa en avbild av CF-kortet innan du skannar det. Om kortet börjar fallera är en ren genomgång bättre än upprepade skanningar. På Linux eller Mac är ddrescue utmärkt för detta. På Windows, använd valfritt diskavbildningsverktyg som du litar på. Arbeta från avbilden, inte från kortet, om du har utrymme.

Kontrollera också om det finns dolda filer innan återställning. På Windows, öppna CMD i kortet och kör:
attrib -h -r -s /s /d .
Jag har sett mappar försvinna från kameror efter att attribut har ändrats.

Om mappen blev korslänkad eller om FAT/exFAT-tabellen gick sönder är CHKDSK det folk brukar hasta till. Jag skulle inte göra det först. Det byter ibland namn på återställda kedjor till .CHK-filer och gör röran värre. Återställ först, reparera senare.

Om du vill ta den snabba vägen är Disk Drill ett stabilt val för återställning av CF-kort eftersom det visar både förlorade partitioner och filsignaturer, och förhandsvisningen hjälper till att sålla bort skadade RAW-filer före export. Spara återställda filer på datorn, inte tillbaka på kortet.

Om programvaran inte hittar något användbart och detta är bilder från betalda jobb, stanna där och skicka det till ett labb. Varje extra läsning spelar roll på gamla flashmedier.

Om du också vill ha en visuell genomgång täcker denna steg för steg-guide för att återställa filer från ett SD-kort samma flöde och processen är tillräckligt lik för CF-kort också.

Att använt utrymme fortfarande visas är faktiskt den del jag gillar här. Det betyder vanligtvis att dataområdet fortfarande finns kvar och att röran handlar mer om indexering än verklig radering. Så ja, @mikeappsreviewer och @mike34 har rätt om att inte använda kortet normalt, men jag skulle trycka på en extra kontroll innan man gör någon tung skanning.

Försök att montera CF-kortet på ett annat operativsystem om du kan. Windows kan bete sig som att mappen är borta medan macOS eller Linux ibland fortfarande kan läsa katalogen tillräckligt för att du ska kunna kopiera saker manuellt. Jag har haft kort som sett tomma ut på en maskin och helt normala på en annan. Konstigt, men det händer.

Om detta dessutom är Canon- eller Nikon-RAW-filer, kontrollera om filerna filtreras bort av Explorer eller Finder på grund av dåliga filändelser eller skadade mappnamn. En filhanterare som Total Commander eller FreeCommander kan ibland visa sådant som standardvyn döljer. Ingen magi, bara mindre hjälpsam.

En punkt där jag delvis inte håller med de vanliga råden: jag skulle inte börja med attributfixar om du inte redan har bekräftat att kortet är stabilt. Alla skrivåtgärder från kommandoraden, även små, är fortfarande skrivningar. Om detta är arbetsmaterial skulle jag hellre inspektera först, sedan återställa, och experimentera senare.

Om du vill ta den praktiska vägen är Disk Drill fortfarande ett stabilt alternativ för återställning av CF-kort eftersom det kan hitta både förlorade filposter och signaturbaserad fotodata. Förhandsvisningen betyder mycket vid klientjobb, särskilt om du behöver veta om RAW-filerna går att öppna innan du återställer 20 GB skräp. Om kortet börjar koppla från, sluta hålla på med det och överväg ett proffslabb.

Sidonotering, den här guiden är för SD-media men processen är i princip densamma och lätt att följa:
hur man återställer raderade videor från ett SD-kort steg för steg

Det viktiga är att inte låta kameran fixa kortet. Kameror är riktigt bra på att göra återställning svårare.

Jag håller med @mike34, @nachtdromer och @mikeappsreviewer om den stora regeln: sluta använda kortet. Men jag skulle lägga till en sak som de bara berörde indirekt: kontrollera kortets hälsosymtom innan du gör en lång skanning.

Om CF-kortet är ovanligt långsamt, försvinner mitt under läsning eller gör att kortläsaren återansluter, pekar det mer på hårdvaruproblem än på enkel skada i filtabellen. I så fall är även en bra återställningsapp sekundär jämfört med att först klona kortet. Om det läses normalt och kapaciteten ser rätt ut, är chansen större att detta bara är en trasig katalogpost.

En sak jag inte skulle skynda mig in i är CHKDSK eller någon uppmaning om att fixa. Folk behandlar det som första hjälpen, men på flyttbara medier kan det förvandla en återställningsbar röra till en omorganiserad röra.

När det gäller programvara är Disk Drill ett rimligt val här.

Fördelar

• enkla förhandsvisningar för RAW/JPEG/video
  • kan hitta både raderade poster och djupare framgrävda filer
  • mindre skrämmande än vissa forensiska verktyg

Nackdelar

• djupa skanningar kan ge många filer med ändrade namn
  • inte det billigaste alternativet om du bara behöver en återställning
  • signaturbaserad återställning kan förlora den ursprungliga mappstrukturen

Om det är viktigare att bevara ursprungliga namn/mappar än att det är lätt att använda, kan ibland UFS Explorer eller R-Studio gräva lite mer kirurgiskt, även om de är mindre användarvänliga.

Min ordning skulle vara:

1. Testa lässtabiliteten
  2. Skapa en avbild av kortet om möjligt
  3. Skanna avbilden
  4. Återställ till en annan enhet
  5. Tänk först därefter på reparationer eller omformatering

Om Disk Drill visar förhandsvisningar som faktiskt går att öppna, är det ett mycket gott tecken. Om förhandsvisningarna är korrupta och kortet är instabilt, sluta och överväg ett labb innan NAND-minnet blir sämre.