Återställ borttagna APFS-filer efter att du av misstag raderat fel mapp

Jag råkade av misstag radera fel mapp på min Mac APFS-enhet och behöver hjälp med att återställa de raderade filerna. Jag har inte sparat mycket sedan det hände, men jag är inte säker på om Time Machine, snapshots eller programvara för APFS-dataåterställning är det säkraste nästa steget.

Ja, den där sjunkande känslan efter att ha raderat fel APFS-volym eller tagit bort fel mapp är hemsk. Men behandla det inte som att filerna automatiskt är borta för alltid. Ofta ligger raderad eller formaterad data fortfarande kvar tills macOS eller en annan app skriver över den.

Det viktigaste är att sluta röra den enheten. På riktigt, ju mindre du gör, desto bättre är dina chanser.

1. Sluta använda den berörda disken direkt.
  2. Spara eller kopiera inte något nytt till den.
  3. Installera inte om macOS på samma disk.
  4. Kör inte Första hjälpen, TestDisk eller reparationsverktyg innan du har återställt filerna du bryr dig om.
  5. Om det är en extern disk, koppla ur den tills du är redo att arbeta med återställningen.

Om du har Time Machine, kontrollera det först. Det är överlägset den enklaste vägen. Även om säkerhetskopieringsdisken inte är ansluten, öppna ändå Time Machine eftersom APFS kan ha lokala ögonblicksbilder, och de kan ibland få tillbaka nyligen raderade filer.

Om det inte finns någon säkerhetskopia, då handlar det om återställningsprogram.

Jag skulle nog prova Disk Drill först, främst eftersom det förstår APFS i stället för att bara göra en rå signaturskanning. När det fungerar har du bättre chans att få tillbaka mappnamn, filnamn och metadata i stället för att sluta med en enorm hög slumpmässigt namngivna filer. Det kan också hjälpa med raderade filer, formaterade APFS-volymer och skadade APFS-containrar.

Det säkrare sättet att göra det är:

1. Ladda ner Disk Drill, men installera det på en annan disk om du kan.
  2. Anslut den berörda APFS-disken, eller välj den interna disken om det var den som raderades.
  3. Ge det Full skivåtkomst i macOS-inställningarna så att det kan skanna APFS ordentligt.
  4. Välj disken och kör Sök efter förlorade data.
  5. Låt skanningen slutföras i stället för att stoppa den i förtid.
  6. Använd förhandsvisning för att säkerställa att bilderna, videorna, dokumenten eller vad det nu är faktiskt går att återställa.
  7. Återställ bara det du behöver, och spara det på en annan disk. Återställ det aldrig tillbaka till samma APFS-disk.

En användbar sak i Disk Drill är alternativet att först skapa en diskavbild. Om disken beter sig instabilt är det säkrare att skanna avbilden än att belasta originaldisken om och om igen. S.M.A.R.T.-hälsoinformationen är också värd att kontrollera, eftersom den kan tala om för dig om detta ser ut som enkel filsystemskada eller en disk som börjar gå sönder.

Om Disk Drill inte hittar det du behöver finns det andra verktyg, men de har kompromisser.

PhotoRec är gratis och kan vara mycket effektivt, särskilt för bilder, videor och dokument. Nackdelen är att det vanligtvis arbetar med filsignaturer, inte APFS-katalogstrukturen, så filnamn och mappar är ofta borta.

TestDisk kan hjälpa om det verkliga problemet är en trasig APFS-partitionskonfiguration snarare än bara raderade filer. Jag skulle ändå inte göra det till första steget. Återställ det viktiga först, eftersom ändring av partitionsinformation innan du har dina filer kan göra en dålig situation rörigare.

Dessutom är interna Mac-SSD:er ett specialfall på grund av TRIM. När TRIM väl rensar de raderade blocken kan återställningsprogram inte få tillbaka dem. Det är därför snabbhet spelar roll. Och om en FileVault-krypterad APFS-volym formaterades är krypteringsnycklarna vanligtvis också borta, vilket ofta betyder att återställning inte är realistisk.

Jag skulle hoppa över gör det själv-vägen om disken:

1. fortsätter att dyka upp och försvinna,
  2. klickar, skrapar eller piper,
  3. kopplas från under skanning,
  4. får Macen att frysa så fort du öppnar den,
  5. eller visar allvarliga S.M.A.R.T.-varningar.

De tecknen pekar mer mot hårdvarufel. I så fall kan det bli värre om du slår på den gång på gång och skannar den. Ett återställningslaboratorium är ett bättre val.

Bra laboratorier erbjuder ofta en gratis utvärdering, och många har ingen data, ingen avgift. Logisk återställning börjar vanligtvis runt 300–500 dollar, medan fysisk diskskada lätt kan bli 1 000 dollar eller mer, beroende på problemet.

Om detta bara var en oavsiktlig radering eller formatering kan du dock fortfarande ha en hygglig chans. Skriv bara inte något mer till disken, återställ till en separat disk och börja förr snarare än senare.

Kontrollera om mappen låg i iCloud Drive, Skrivbord eller Dokument innan du lägger tid på att skanna APFS-disken. Om iCloud-synkronisering var aktiverad kan borttagningen ha synkroniserats dit, och din bästa chans kan vara avsnittet Nyligen raderat på iCloud.com eller en annan Mac/iPhone som ännu inte har synkroniserats. Koppla den enheten från internet innan du öppnar Filer/Finder, annars kan den komma ikapp och radera samma mapp. Om det var en vanlig lokal mapp, då ja, sluta skriva till enheten och skanna från någon annanstans, men förbise inte molnkopian. Många Mac-användare tänker APFS-återställning när den saknade mappen egentligen hanterades av iCloud hela tiden.

Kontrollera ögonblicksbilder innan du installerar återställningsappar.

Jag håller med om rådet att sluta skriva till disken, men jag skulle inte hoppa direkt till en fullständig APFS-skanning om detta var en nyligen raderad mapp på systemdisken. En skanning är långsam, och på en intern SSD kan det redan vara för sent för raderade block på grund av TRIM. En Time Machine/APFS-ögonblicksbild, om en sådan finns, är mycket renare eftersom du kopierar tillbaka vanliga filer från en tidpunkt i stället för att försöka återställa raderad data ur ledigt utrymme.

Öppna Terminal och kör:

tmutil listlocalsnapshots /

Om du ser poster med datum från före raderingen är det det första stället jag skulle titta på. Öppna sedan Time Machine från menyraden eller Systeminställningar, gå till den ursprungliga mappens plats och gå tillbaka till en tid före misstaget. Återställ till en annan plats om du vill vara försiktig, till exempel en extern enhet eller en tillfällig mapp, så att du kan jämföra innan du ersätter något.

En liten hake: lokala ögonblicksbilder är inte garanterade. macOS kan rensa bort dem när utrymme behövs, och om Time Machine aldrig konfigurerades kanske du inte har några alls. Folk pratar ibland om APFS-ögonblicksbilder som om de vore en ångra-radering-funktion, men de är bara användbara om ögonblicksbilden faktiskt fanns före raderingen och inte har städats bort sedan dess.

Jag skulle också undvika att städa upp medan du försöker lösa detta. Töm inte Papperskorgen om du inte redan har gjort det. Kör inte städverktyg i stil med CleanMyMac. Låt inte Bilder, Dropbox, iCloud Drive, Steam, Xcode eller något annat mala igenom stora cachefiler på den disken. Även vanlig surfning kan skriva många små filer.

Om ögonblicksbilderna är tomma och iCloud/Papperskorgen är återvändsgränder, då är återställningsprogram nästa rimliga steg. Disk Drill är helt okej att prova, särskilt om du vill ha ett vänligare gränssnitt, men håll förväntningarna i schack på en modern intern Mac-SSD. Det kan hitta äldre kopior, förhandsvisningar, miniatyrbilder eller filer från områden som inte TRIM:ats, medan den exakta mappstruktur du raderade kanske inte kommer tillbaka. På en extern APFS-hårddisk eller SSD utan TRIM är chanserna vanligtvis bättre.

Gör skanningen från en annan Mac eller startvolym om möjligt. Spara återställda filer någon annanstans. Om den saknade mappen är mycket viktig, gör först en avbildning av den berörda disken och skanna avbildningen, inte originalet. Den delen är tråkig, men den hindrar dig från att förvandla en dålig radering till tre olika återställningsförsök som konkurrerar om samma enhet.

Den snabba ordning jag skulle använda är: Papperskorgen, Nyligen raderat i iCloud om det är relevant, Time Machine/lokala ögonblicksbilder, sedan återställningsskanning. Om den raderade mappen låg på den interna SSD:n och det inte finns några ögonblicksbilder, agera snabbt men förvänta dig inga mirakel. APFS är inte den största skurken där. SSD-rensning är det.